A LEGFONTOSABB HINDU ÜNNEPEK

Indiában a fesztiválok a boldog ünneplés és a lelki tisztulás idejét jelentik. Ünnepnapokon az emberek gyakran böjtölnek, hogy megtisztuljon szívük a szennyeződésektől. A templomokat feldíszítik, és pompás ételeket ajánlanak a múrtiknak (istenek földi ábrázolásai). Az ünnepek általában az indiai holdnaptárt (Vikramaditját) követik, és emiatt a nyugati naptár szerint minden évben más-más napra esnek. Ez a naptár a teliholddal kezdődő holdhónapokon alapszik, és 30 havonta egy szökőhónapot fogad el, hogy a hónapok egyezzenek az évszakokkal. Ez a rendszer 79 évvel jár a keresztény naptár előtt.


Balarama (július-augusztus)

Ezt az ünnepet Sravana hónapban (július-augusztusban) tartják. Balaráma (Visnu avatárja), Krisna bátyja ezen a napon jelent meg Gokulában, Vrindávana közelében. Balarámát a mezőgazdaság és a termékenység istenének tartják, Krisnával együtt tehénpásztor népek között nőtt fel, védelmezve őket a gonoszoktól.

balaram

 

Baiszákhi (április-május)


Hindu Nap Újév. Baisakhi ünnepet sok örömmel és lelkesedéssel az északi állambéli Punjab és Haryana-ban tartják. Baisakhi jelzi az időt a gazdáknak a növények betakarítására. Virágzó a bőséges terményt várnak Baisakhi ünnepével.  A falvak tele van színekkel, vidáman öltözött férfiak és nők eltáncolják az energikus bhangra-t a mezőn.

baisakhi

 

Buddha Purnima (május)

Ez az ünnep Buddha születésének, megvilágosodásának, halálának és felszabadulásának ünnepe, amely májusra esik. Bódh Gajában és Bihárban különleges ünnepségeket rendeznek az ünnep tiszteletére. A szerzetesek és a bhakták meditálnak és imádkoznak a Buddha szobornál, gyümölcsöket, virágokat ajánlanak fel, gyertyákat gyújtanak.

buddha

 

Dipávali (Divali) (október-november)

Dipávali azt jelenti: "a fények sora". Dipávali napján Rámának a királyságába, Ajódhjába való visszatérésére emlékeznek. Lámpásokat és gyertyákat égetve ünneplik az eseményt mind a templomokban, mind pedig az otthonokban. Vannak, akik Dipávalin azt ünneplik, hogy Krisna megölte Narakászurát, aki a földet és a mennyeket is uralma alá hajtotta. Dipávali napján egész Indiában tűzijátékot tartanak, és az üzletemberek számára új üzleti év kezdődik. A házakat teljesen kitakarítják, és gyakran újrafestik. Ez az ünnepség Laksmíval is kapcsolatban áll, mert úgy tartják, hogy a vagyon (laksmí) nem lép be az ember házába ezen a napon, ha a ház sötét. A legtöbb ember különleges púdzsát (imádatot) is felajánl ilyenkor Laksmínak.

divali

 

Durgá puja (szeptember-október)

Ez az egyik legnépszerűbb fesztivál Indiában, amely során Durgá istennőt, Párvatí egyik elborzasztó formáját imádják nagy ünneplés közepette. Durgádéví az anyagi energia irányítója, akitől a hívei anyagi körülményeik jobbra fordulását várják. Szeptember-október hónap-ban tartják ezt a rendezvényt, amely egész Indiában hinduk millióit hozza lázba.

durga

 

Dushéra (október)

A Dushéra Rámacsandra Rávana felett aratott győzelmének ünnepe, Ráma feleségének, Szítának a kiszabadítását felelevenítő megemlékezés. Ugyanekkor ünneplik Durgá győzelmét a bivalydémon, Mahisászura felett. Egyes helyeken még egy bivalyt is feláldoznak a megemlékezés során. Ez az ünnepség szintén tíz napig tart. Az első kilenc nap éjszakáján Durgá különböző formáit imádják. A tizedik napon sok városban hatalmas felvonulással egybekötött parádét tartanak.

dushera

 

Dzsanmástamí (augusztus-szeptember)

Ez a fesztivál Krisna megjelenésének az ünnepe. A hagyomány szerint Krisna körülbelül ötezer éve született Mathurában. Az ünnepség részeként a hívek éjfélig böjtölnek, mivel Krisna ekkor jelent meg. A templomokat feldíszítik, Krisna múrtiját pedig egy különleges, nyilvános ceremónia keretei között megfürdetik (abhisék). Az "abhisék" után végezetül egy különlegesen szép, új ruhát ajánlanak fel a múrtinak. A templomok általában színdarabokat és táncokat szerveznek, amelyek az Úr Krisna különböző kedvteléseit jelenítik meg, s éjfélkor nagy „áratit” (felajánlás) tartanak.

janmasthami

 

Dzshulan Játrá (Hintafesztivál) (július-augusztus)

Ezen az ünnepen a templomokban Krisna és Rádhá (Krisna kedvese) múrtiját gyakran aranyból vagy ezüstből készült hintán hintáztatják. A 13 napig tartó fesztivál a Sravana (július-augusztus) hónap fényes két hetének harmadik napján (tritija) kezdődik, és ugyanezen hónap teliholdas éjszakájáig tart. Vrindávanában ez az év egyik legnagyobb ünnepe.

julan ratra

 

Ganés csaturti (augusztus-szeptember)

A hinduk e napon Ganésa (az elefánt fejű isten, az akadályok elhárítója) születését ünneplik. Agyagból, szövetből és más anyagokból gyakran 10 méteres magasságot is elérő szobrot készítenek Ganésáról. Hét-tíz napig imádják, és aztán a tengerbe vagy egy tóba merítik. Az imádat során töménytelen mennyiségű édességet (tejberizst, laddut) és kókuszt ajánlanak fel Ganésának. Aki imádja Ganésát ezen az ünnepen, az ebben az időben nem néz rá a holdra, mert úgy tartják, hogy a hold-isten egyszer megsértette Ganésát. Egyszer Ganésa egér hordozója elesett, mert egy kígyó megijesztette. Amikor Ganésa leesett az egeréről, a hasa kidurrant, s kiestek belőle az édes golyók és a tejberizs. A telihold - úgy mondják - ennek láttán nevetni kezdett, és ez feldühítette Ganésát, aki viszonzásul megátkozta a holdat. Ennek az átoknak a hatására kell elfogynia a holdnak hónapról hónapra.

ganesh

 

Gaura-purnima (február-március)

Ez a fontos Gaudíya-vaisnava ünnepség, amely Srí Csaitanja Maháprabhu megjelenésének napja, aki Krisna legutóbbi földi alászállása a jelenlegi világkorszakban, a Kali-yugában. Csaitanja 1486-ban jelent meg Navadvípában, Nyugat-Bengálban. Ő terjesztette el széles körben Indiában a Krisna-tudat filozófiáját és gyakorlatát. Ő kezdte el a Haré Krisna-mantra –nyilvános éneklését. Ezen a napon Srí Csaitanja szülőhelyén, a nyugat-bengáli Srídháma Májápurban nagy ünnepséget tartanak, amelyre körülbelül negyedmillió ember látogat el.

gaura purnima

 

Gítá-jáyanti  (december-január)

Krisna ezen a napon mondta el a Bhagavad-gítát Ardzsunának a kuruksetrai csatamezőn. Kuruksetrán, a híres zarándokhelyen ebben az időben különleges ünnepséget tartanak, amelynek keretén belül hangosan szavalva újra elismétlik a Gítá nagyszerű verseit a vendégsereg nagy elégedettségére. A Bhagavad-gíta a védikus irodalom egyik alapműve, a védikus irodalom filozófiájának összefoglalása. Eredetileg a Mahábhárata című eposz része.

gita jayanti

 

Góvardhan-púdzsa (október-november)

Ezt a fesztivál Krisnát ünnepeli, aki esernyőként emelte fel a Góvardhana-hegyet, hogy megvédje Vrindávana lakóit Indra pusztító eső formájában megnyilvánuló haragjától. Nanda Mahárádzsa és Vrindávana lakói Krisna tanácsára az áldozatra szánt felajánlásokat nem Indrának, hanem a Góvardhana-hegynek ajánlották fel, amit aztán végül Krisna fogyasztott el. Indra haragjában el akarta pusztítani Vradzsa minden lakóját, de Krisna csodálatos elrendezése meghiúsította tervét. Góvardhana-púdzsa napján India legtöbb templomában hatalmas mennyiségű pompás ételt készítenek erre az alkalomra, amit aztán kiosztanak az embereknek. Tiszteletüket kimutatva a zarándokok körbejárják a Góvardhana-hegyet, és hódolatukat ajánlják neki.
 

govardan

 

Hanumán Dzsájanti (április)

E népszerű fesztivál során Hanumán születését ünneplik. Hanumán egy majom, az Úr Rámacsandra örök szolgája. Cselekedeteiről és Rámacsandrával való kapcsolatáról a Rámájanában találhatunk szép leírásokat. Ráma sok más majomharcossal együtt elküldte őt, hogy megkeresse Szítát, akit Rávana elrabolt. Ilyenkor Hanumán múrtiját a templomokban ghível (tisztított vajjal) kevert festékkel újrafestik. A hívek egész napos böjtöt tartanak, s közben a Rámájana fejezeteit felolvasva Hanumán dicsőségéről hallgatnak történeteket.

hanuman

 

Holi (február-március)

A Holit február-március hónap teliholdas napján ünneplik. A hagyomány szerint az emberek ilyenkor porfestéket és színes vizet szórnak, illetve locsolnak egymásra. A Holiról szóló egyik történet szerint egyszer, amikor Prahláda Mahárádzsa saját apja imádata helyett annak ellenségét, az Úr Visnut akarta imádni, apjának húga, Holiká, akit a tűz nem égetett, a kisfiúval együtt beült egy nagy tűzbe, hogy megölje őt. Prahláda odaadása azonban olyan nagy volt, hogy megvédte őt a tűz karmaitól, miközben Holiká viszont halálra égett. Erre emlékezve Holi előestéjén nagy tábortüzeket gyújtanak egész Indiában, melyekbe az új gabonatermésből egy részt felajánlásként beledobnak.
 

holi


Kumbh Mela (12 évente)

Hindu zarándoklat, amit 12 évente tartanak meg, ilyenkor több tíz millió ember rituálisan megfürdik a Gangesz folyóban. Eredete a hindu mitológiában az egyik népszerű teremtés mítoszban található, a tejtenger kiköpülése. Az istenek elvesztették az erejüket, és hogy visszanyerjék, ki akarták köpülni a Ksíra Szágarát (teremtés előtti tejtenger) az amritáért (a halhatatlanség nektárja), ezért arra kényszerültek, hogy ősi ellenségeikkel, a démonokkal, az aszúrákkal egy időre egyezséget kössenek, és ígéretet tettek egymásnak, hogy egyenlően elosztják majd a nektárt. Azonban amikor a nektárt tartalmazó Kumbha (kehely) megjelent, harcolni kezdtek. 12 nap és 12 éjjel folyt a küzdelem az égben a nektárért. (Ez 12 emberi évnek felel meg.) Úgy tartják, hogy az Úr Visnu elrepült az elixírrel a kumbhában, és a nektár cseppjei 4 ponton hullottak a földre.

kumbh mela

 

Makara sankranti (Pongal) (január)

Ez az ünnep azon a napon van, amikor a nap a Bak (Makara) állatövi jegyébe lép. Ez az első nap a téli napforduló után, innentől egyre hosszabbak a nappalok. A Makara sankrantit kedvező napnak tekintik, amelyen az emberek adományokat osztanak ki a szegények között. Az emberek szent folyókban és tavakban is megfürdenek, papír sárkányokat eregetnek és felajánlásokat tesznek a napnak.

makar sankranti



 

Nág Pancsami (július-augusztus)

Kígyófesztivál - a hindu Nág Pancsami fesztivált Ananta tiszteletére tartják, akinek összetekeredett kígyótestén Visnu megpihen az univerzumok között. Az asszonyok meglátogatják rokonaikat. A kígyókat tisztelettel kezelik, mint az árvizek elleni totemeket. Júliusban vagy augusztusban tartják.
 

nag panjami

 

Navarátrí (szeptember-október)

A Navarátrí kilencnapos ünnepség (nava=kilenc). Ezen a fesztiválon három fő istennőt imádnak. Az első három napon először Durgát (Síva hitvese) , aztán Laksmít (Visnu hitvese), végül pedig Szaraszvatít (Brahma hitvese) imádják. Az istennők képmásait elkészítésük és imádatuk után a tengerbe vagy egy tóba süllyesztik. A fesztivál utolsó napját Dusherának vagy Vijayadasaminak nevezik. Ilyenkor Gudzsarátban a nők és néha a férfiak is garbha táncot járnak, amely során ringó léptekkel egy nagy körben táncolnak, s közben ritmikusan tapsolnak.

navratri



Naraszingha Dzsájanti (április-május)

Ez az ünnep április-májusra esik, amikor Naraszingha (vagy Naraszimha) isteni inkarnációjának megjelenését és Hiranyakasipu démon elpusztítását ünneplik. Naraszimha az ember-oroszlán, a hinduizmus mitikus alakja, Visnu isten negyedik megtestesülése. Naraszimha a hindu mitológia szerint az emberiség aranykorában, a Szatja-jugában jelent meg és Hiranjakasipu démont ölte meg. Hiranjakasipu sérthetetlen volt, elűzte trónjáról Indrát, száműzte az égi isteneket. Az emberek ezen a napon általában alkonyatig böjtölnek, s közben Naraszinghán meditálnak, történeteket olvasnak róla, és imádkoznak hozzá.

narasimha

 

Onam (augusztus-szeptember)

Ezt az ünnepséget a démonok királyának, Bali Mahárádzsnak az emlékére tartják. Kerala államban nagyon híres ünnep. Bali Mahárádzsát Vámanadéva, Visnu koldus inkarnációja eltávolította trónjáról, aki addigra már az egész univerzumot uralta. Vámana 3 lépésnyi földet kért Balitól majd óriássá változva 2 lépéssel átlépte a világot, és a harmadikkal az alvilágba küldte Balit, hogy ott uralkodjon. A király azonban annyira ragaszkodott alattvalóihoz, hogy évente egyszer visszatér, hogy láthassa őket. Trichurban ezen az ünnepen nagy összejövetelt tartanak színesen feldíszített elefántokkal. Kotajanban, Aranmulában és Csampakulamban hatalmas evezősversenyeket tartanak. Ilyenkor a sok evezős a dobok és cintányérok ritmusára húzza az evezőlapátot.

onam


Rádhásztamí (augusztus-szeptember)

Rádhásztamí Srímatí Rádháránínak, Srí Krisna hitvesének a megjelenési napja. Ez az ünnep Bhadra hónap (augusztus-szeptember) fényes két hetének 8. napjára esik, 15 nappal Krisna megjelenése után. Vrindávanában rendkívüli népszerűségnek örvend ez a fesztivál, s a város minden lakója késő estig ünnepel e napon.

radhastami

 

Ratha-Játrá (június-július) (szekérfesztivál)

A Ratha-játrá fesztivált az Orissza állambeli Puriban tartják, Asada hónap (június-július) újholdjának első napján. Dzsagannáthát, Balarámát és Szubhadrát hatalmas szekereiken végighúzzák Puri főútján. Nagyon izgalmas fesztivál, amelyen több mint félmillió ember vesz részt. Úgy tartják, hogy az Úr Dzsagannáth nem különbözik Krisnától. A hatalmas szekereket végighúzzák a Dzsagannáth- templomtól a Gundicsá-templomig vezető Grand Road-on, ami körülbelül három kilométeres távolság. Orissza királya eközben egy arany nyelű söprűvel söpri, tisztogatja az utat a szekerek előtt. A fesztivál ideje alatt a nem hindunak született emberek is lehetőséget kapnak arra, hogy láthassák az Úr Dzsagannáth múrtiját. Dzsagannáth szekere, amelyet Nandigosnak neveznek, 13,7 méter magas, és 18 kereke van. Élénksárga és vörös színű szövet fedi, s a szekér tetejét Visnu harci korongja díszíti. A kormányszerkezet nélküli szekerek húzásához legalább 4 000 ember szükséges.

rath yatra

 

Raksa Bandhan (július-augusztus)

Azt mondják, hogy egyszer a félistenek és démonok közt dúló csatában a félistenek elvesztették mennyei királyságukat. Ekkor Indra felesége egy misztikus hatású rakit - kurkumával sárgára festett, kézzel font pamut (vagy selyem) fonalat - kötött Indra csuklójára, amelynek eredményeként a félistenek visszanyerték királyságukat. Ezen az ünnepen a lányok szintén rakit kötnek a bátyjuk csuklójára. A báty ekkor ajándékot ad húgának, és megígéri, hogy felelősséget vállal biztonságáért. Ez az ünnep a nők védelmét jelképezi. Akinek a csuklójára rakit kötnek, annak kötelessége megvédeni azt a személyt, akitől azt kapta.

raksha bandan

 

Ráma-naumi (Rámnavami) (március-április)

Rámacsandra, Visnu inkarnációjának megjelenési napja, amely március-április hónapokra esik. Ezen a napon a hívek, akik egész nap böjtölnek, állandóan az Úr Ráma neveit éneklik, és az Őt dicsőítő Rámájanából olvasnak történeteket. A templomokat virágokkal, lámpásokkal és más kedvező tárgyakkal díszítik fel. A fesztivált utcai játékok színesítik.

ramnavami

 

Szaraszvatí-púdzsa (Vaszant Pancsami) (január-februárban)

E nagyszerű ünnepen - melyet január-februárban tartanak - Szaraszvatínak, Brahmá feleségének, a tudás és művészetek istennőjének az imádatát végzik.  A tanulás, művészetek, tudományok, kézművesség pártfogója, különösen az irodalom, a költészet és a zene istenségének tartják. Ő a beszéd istennője is, amelyen keresztül a tudást ki lehet fejezni. Imádóját intelligenciával, bölcsességgel és jó emlékezettel áldja meg. A tudósok, a diákok és a művészek imádandó istensége. Őt tekintik a szanszkrit nyelv és írás létrehozójának, a védák anyjának. Az emberek otthonaikban Szaraszvatí sárga szövettel beborított képét vagy múrtiját teszik oltárukra, hogy megünnepeljék e kedvező alkalmat. Hangszereket, könyveket és tollakat is tesznek az oltárra, s ezeket mind Szaraszvatí istennő lakhelyeként imádják.

sarasvati

 

Siva Ratri (február-március)

Siva Ratri az Úr Siva megjelenési napja Phálguna (február-március) hónapban. Visnu, Brahmá és Siva együtt alkotják a hindu háromságot (trimúrti). Siva a pusztító, aki a kali-júga, tehát a jelenlegi korszak végén eljárva a pusztítás táncát az egész univerzumot megsemmisíti, hogy aztán az tisztán újjá születhessen. Varanasziban, Kalahasztiban, Csidambaramban, Srisailamban és más helyeken, ahol fontos Siva-templomok vannak, különleges ünnepségeket tartanak e napon. A templomokban álló Siva-lingákat szent vízzel (általában a Gangesz vizével), tejjel, ghível (tisztított vajjal), joghurttal, mézzel, virágszirmokkal és más kedvező dolgokkal fürdetik meg. A hívek a nap egy részében böjtölnek, és Sivát dicsőítő himnuszokat énekelnek.

shiva

 

Sráddha (szeptember-októberben)

Ezt az eseményt szeptember-októberben tartják, amelynek folyamán a gyermekek felajánlásokat tesznek halott őseiknek. Ezt általában a legidősebb fiú végzi el. A felajánlásokkal az ősök eltávozott lelkének békéjéről gondoskodnak. A sráddha ceremónia idején az emberek tartózkodnak az ünnepléstől, a vigadalomtól, s megpróbálnak lemondani az érzékeik elégedettségét célzó cselekedetekről.

 

Tevefesztivál (október-november)

A puskari tevefesztiválon - amely Kárttika hónap (október-november) teliholdjának idejére esik - néhány százezer ember és persze teve vesz részt. A régebben kereskedelmi célt szolgáló, mostanra látványos karnevállá növekedett ünnepre sok száz ezren érkeznek Rajasthan egész területéről: állattenyésztők, mezőgazdasági termelők, kereskedők és a falusi nép. A rendezvény három napig tart. Ezt az időt nagyon kedvezőnek tekintik a vallásos cselekedetek végzésére.

camel


Vámana dvádasí (augusztus-szeptember)

Vámana dvádasít augusztus-szeptember folyamán ünneplik. A szentírások azt javasolják, hogy a hívő emberek ezen a napon az Úr Visnut Vámana formájában imádják. Úgy tartják, hogy aki megtartja ezt az ünnepet, és ezen a napon adományoz a bráhmanáknak, az a következő életében királyként fog megszületni egy olyan mennyei királyságban, mint amilyen Bali Mahárádzsának volt.

vamana

 

 

Gyűjtötte: Cserepes Panni 2017-01-22

 

Forrás:

http://terebess.hu/

http://hinduism.about.com/od/basics/u/celebrations.htm

http://krisna.hu/

https://hu.wikipedia.org/

http://goindia.about.com/

képek: google